Gejala Overdosis Dadah boleh berbeza-beza. Belajar Di Sini!

Overdosis ubat tidak selalu berkaitan dengan ubat. Penggunaan ubat untuk tujuan perubatan juga boleh menyebabkan ini. Overdosis boleh berlaku secara tiba-tiba apabila seseorang mengambil dos tinggi sekaligus, atau dengan dos yang rendah secara beransur-ansur sehingga bahan ubat itu terbentuk di dalam badan dari masa ke masa. Overdosis ubat adalah kecemasan perubatan. Oleh itu, apakah gejala overdosis ubat?

Gejala overdosis ubat yang paling biasa dan mudah dikenali

Overdosis ubat boleh memberi kesan yang berbeza pada setiap orang, bergantung pada keadaan tubuh seseorang, jenis ubat, dan dos yang diambil.

Secara umum, gejala termasuk:

  • Perubahan drastik pada tanda vital badan. Contohnya, suhu badan turun atau naik secara tiba-tiba; degupan jantung tiba-tiba melemah atau berdegup tidak sekata; tekanan darah turun atau naik dengan mendadak. Biasanya, sesuatu yang berkaitan dengan masalah dengan tanda-tanda vital boleh mengancam nyawa.
  • Nafas pendek dan tergesa-gesa; kesukaran bernafas; atau pernafasan menjadi perlahan
  • Mual.
  • Gag; ada yang boleh muntah darah.
  • Kejang perut.
  • Cirit-birit.
  • Pening.
  • Kehilangan keseimbangan.
  • Kekeliruan; bingung.
  • Mengantuk yang tidak tertanggung.
  • Kulit sejuk dan berpeluh, atau terasa panas dan kering.
  • Sakit dada, biasanya disebabkan oleh kerosakan pada jantung atau paru-paru.
  • Kehilangan kesedaran; halusinasi; sawan; koma.

Gejala khusus mengikut jenis ubat

Setiap ubat yang berbeza akan menyebabkan gejala overdosis yang berbeza. Gejala dos ubat berlebihan yang spesifik mengikut jenis ubat adalah:

  • Antidepresan: murid yang melebar, sesak nafas, nadi lemah atau cepat, kulit berpeluh, dan koma.
  • Halusinogen: khayalan atau khayalan, halusinasi, sawan, hingga tidak sedar.
  • Penyedut: sawan dan tidak sedar yang boleh menyebabkan kematian.
  • Ganja: paranoia, keletihan berlebihan, khayalan dan halusinasi.
  • Narkotik: kulit berkedut, sawan, sesak nafas, hingga koma.
  • Perangsang: demam, halusinasi, kejang, pergolakan (aktiviti motor berlebihan yang keluar kerana perasaan tegang), dan boleh menyebabkan kematian.

Sekiranya setelah mengambil ubat-ubatan tertentu, anda atau orang lain mengalami gejala di atas, segera pergi ke hospital terdekat untuk mendapatkan rawatan yang tepat. Pengambilan dos ubat yang berada di luar had toleransi badan boleh membahayakan dan mengancam nyawa.

Seseorang tidak perlu menunjukkan semua tanda di atas sekaligus untuk diklasifikasikan sebagai overdosis. Hanya mengalami satu atau dua gejala yang masih boleh bermakna mereka memerlukan pertolongan kecemasan.