Senarai Ubat yang Kesan Sampingannya Menyebabkan Gangguan Mata

Setiap ubat mempunyai pelbagai kesan sampingan. Salah satunya adalah gangguan mata, seperti mata merah, terasa kering, berair, atau bahkan mengaburkan penglihatan anda. Apa ubat yang boleh menyebabkan kesan sampingan seperti ini? Sekiranya anda bercakap dengan doktor anda sekiranya ini berlaku? Ayuh, cari jawapan di bawah.

Senarai ubat yang menyebabkan gangguan mata

"Ubat yang berbeza boleh menyebabkan masalah mata," kata Laurier Barber, MD, jurucakap Akademi Oftalmologi Amerika. Kesan sampingan yang paling ringan adalah mata kering. Manakala kesan sampingan yang lebih serius adalah kebutaan. Untuk itu, anda perlu mengetahui ubat apa yang boleh menyebabkan ketidakselesaan mata, seperti:

Ubat yang kesan sampingannya menyebabkan mata kering

Beberapa ubat boleh menghalang pengeluaran air mata. Walaupun air mata akan selalu dikeluarkan ketika anda berkedip untuk menjaga kebersihan mata. Kekurangan air mata, membuat mata kering, terbakar, dan menyengat. Dadah yang menyebabkan gangguan mata termasuk:

  • Ubat diuretik
  • Antihistamin
  • Antidepresan
  • Ubat penurun kolesterol
  • Pil perancang keluarga
  • Penyekat beta

Dadah yang kesan sampingannya menyebabkan fotofobia

Photophobia adalah istilah perubatan untuk mata yang sangat sensitif terhadap cahaya. Orang dengan keadaan ini tidak dapat melihat dengan baik ketika berada di dalam bilik yang terang. Beberapa ubat yang menyebabkan gangguan mata termasuk:

  • Antibiotik
  • Ubat untuk jerawat
  • Ubat diuretik diresepkan untuk pesakit hipertensi
  • Ubat anti-radang nonsteroid (NSAID)

Dadah yang menyebabkan tekanan tinggi pada mata

Tekanan tinggi di mata boleh merosakkan saraf dan menyebabkan gangguan mata, seperti glaukoma. Tanpa rawatan, kebutaan boleh berlaku. Terdapat beberapa ubat yang mencetuskan perubahan struktur mata dan membiarkan cecair menumpuk di mata, menyebabkan glaukoma, seperti:

  • Ubat kortikosteroid
  • Antidepresan
  • Ubat untuk penyakit Parkinson
  • Ubat untuk asma, aritmia, buasir, dan sawan

Apa yang harus anda lakukan sekiranya keadaan ini berlaku?

Sekiranya mata anda keluar setelah minum ubat, berjumpa dengan doktor anda. Jangan biarkan kesan sampingannya menjadikan kesihatan mata anda lebih teruk. Walau bagaimanapun, jangan membuat keputusan sendiri untuk menghentikan rawatan tanpa kebenaran daripada doktor anda.

Sentiasa berbincang dengan doktor anda mengenai gangguan mata, seperti glaukoma yang anda alami semasa doktor anda akan menetapkan ubat baru. Ini termasuk keadaan lain, seperti diabetes. Dengan cara itu, doktor akan mempertimbangkan ubat-ubatan yang lebih selamat untuk kesihatan mata dan badan anda.